sobota, 3 maja 2014

Kotlety z żółciaka siarkowego


Młody żółciak siarkowy, nadający się do spożycia

Zebrane  młode owocniki gotujemy w wodzie z dodatkiem soli przez kilkanaście minut, grzyb bardziej będzie wtedy bardziej miękki. Owocniki wystarczy pokroić w paski o grubości 1-2cm, można obtoczyć je w jajku i bułce tartej, jednak nie jest to konieczne. Smażymy w małej ilości rozgrzanego oleju na patelni przez około 10 minut. Pomarańczowy kolor staje się bardziej intensywny a jaskrawa żółć blaknie. 





Usmażone kotleciki
Usmażony żółciak smakuje łagodnie, jest miękki, rozpływa się w ustach. W swojej konsystencji przypomina rybę. Powszechnie uważa się, że żółciaka nie powinniśmy zbierać z robinii akacjowej w celach konsumpcyjnych, ponieważ może być trujący. Jednak spotkałem się w informacjami obalającymi tą tezę - że ktoś rwał owocniki z robinii, zjadł i żyje. Ja zbierałem z wierzby i mam pewność, że grzyb jest jadalny. Do kotletów dodałem porwane listki czosnaczku pospolitego i doprawiłem delikatnie pieprzem.



Grzyb występuje wiosną, jest pospolity, mnóstwo go rośnie na drzewie poprzez co zbiór jest szybki i wydajny, można bez problemu najeść się w kilka osób. Zbiór na młode, smaczne grzyby trwa kilka tygodni w zależności od pogody. Nie polecam jeść grzybów, które wytworzyły już rurki ; grzyb starszy jest mniej smaczny, twardy i włóknisty.

3 komentarze:

  1. Jak wiosną poznać po wschodzących listkach czy roślina jest już jednoroczna ,czy tegoroczna, przed wykopaniem korzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam bo moje pytanie dotyczyło łopianu , a przez pomyłkę umieściłem je tu .

      Usuń
    2. Szczerze mówiąc - na pierwszy rzut oka sam nie wiem jak to odróżnić. Obserwuję w różnych miejscach różne rośliny i widzę jak się zmieniają z czasem - stąd wiem w przypadku łopianu czy roślina jest jednoroczna czy rozpoczęła drugi rok. Nie trzeba tego odróżniać, w obu przypadkach zbieramy korzeń i jest smaczny.

      Usuń