czwartek, 28 marca 2013

Chleb


Chleb

Tego roku mamy mroźny i śnieżny początek wiosny. Siedząc wieczorem w ciepłym domu pomyślałem, żeby pierwszy raz spróbować upiec smaczny chleb w domowym piekarniku. Następnego dnia zrealizowałem swój plan. Proszę nie traktować tego wpisu jako poradnik, ponieważ robiłem to pierwszy raz, moja wiedza na ten temat jest znikoma.





Chleb - przekrój
Przygotowałem wszystkie potrzebne rzeczy i zacząłem robić to co trzeba. Kilogram mąki chlebowej wsypałem do dużego garnka. Rozpuściłem około 30-40g drożdży domowych w ciepłej, przegotowanej wodzie i wlałem całość do garnka z mąką. Wyrobiłem ciasto tak aby mniej więcej nie przywierało do rąk i zostawiłem wszystko pod przykryciem na 30minut. Po tym jak ciasto wyrosło uformowałem dwa ciasta w kształcie przybliżonym do walca i włożyłem je do dwóch brytfanek o wymiarach 30cm x 10cm x 8cm (długość, szerokość, wysokość) i tak jak wcześniej pozostawiłem ciasto do wyrośnięcia, lecz tym razem na 50minut. Znów ładnie wyrosło i uformowało się w brytfannie. Pozostało jeszcze upiec wszystko w piekarniku. 

Kolacja
Ustawiłem termoobieg, temp. 200, poczekałem 2min aż piekarnik się nagrzeje i włożyłem brytfanki. Po około 50minutach wyjąłem chleb z piekarnika, posmarowałem z wierzchu skórkę wodą i zostawiłem na 5min pod przykryciem. Po chwili wyjąłem upieczony chleb i poczekałem około godzinę, aż ostygnie i będzie gotowy do konsumpcji. W międzyczasie obrałem i pokroiłem kilka większych ziemniaków, z których usmażyłem frytki. Posypane solą, słodką papryką, polane łagodnym ketchupem zaspokoiły głód przed oczekiwaną kolacją… Pierwszy chleb wyszedł niższy, bardziej podpieczony z chrupiącą skórką, przyjemnie twardy. Drugi natomiast trochę wyższy, mniej upieczony, jaśniejszy, miękki. Różnica wielkości wynikła z podziału ciasta na dwie brytfanny ; do jednej dałem więcej ciasta a do drugiej mniej. Chleb przyrządzony domowym sposobem smakuje zupełnie inaczej niż codzienny, kupny chleb. Tego dnia miałem smaczną kolację… Myślę, że dobrze mi poszło. Na pewno upiekę jeszcze nie jeden chleb, będę dążył do perfekcji!

Więcej zdjęć w galerii w albumie: Pożywienie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz