poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Syrop z pędów sosny zwyczajnej


Nastawione słoiki na syrop

Mimo, że zima tak długo trzymała, to sosna doskonale dała sobie radę i wiosenne pędy sosnowe będą gotowe do zbioru w tym samym okresie, co rok temu, w pierwszym tygodniu maja. Wtedy na sosnowych szczytach pędy mają już wielkość od 5-20cm. Wielkość pędów zależy od nasłonecznienia drzew. Zebranych pędów nie trzeba myć. Aby zrobić bardziej wydajmy syrop kroimy pędy na 1-2cm kawałki, ubijamy i zasypujemy cukrem tak jak w przypadku robienia syropu z podbiału. Można pędy pokroić na większe kawałki, np. 3-4cm. Nastawione słoiki na syrop odkładamy w ciemne miejsce, co kilka dni sprawdzamy jak całość wygląda. 

Syrop
W zależności od tego ile daliśmy pędów i cukru do słoika czas powstawania syropu trwa 1-3tyg. Nie pamiętam ile czasu trzymałem swoje słoiki, wydaje mi się, że ponad 2 tygodnie. Z około 9-10l słoików uzyskałem 1,25l gęstego syropu. Przy wyciskaniu i zlewaniu pędów warto dokonać filtracji mechanicznej przez szmatkę, aby nie dostały się żadne części rośliny. Z nierozpuszczonego cukru można zrobić napój do picia rozcieńczając do określonego smaku. Gdy już mamy gotowy syrop w butelce na powierzchni syropu może być brązowa część syropu. Zależy przez jaką szmatkę przelewaliśmy. Nie jest to szkodliwe, bo jest to pozostałość po pędach. Syrop ma złocisty, żółty, żywiczny kolor. Orzeźwiający, słodki smak.

Syrop z podpłomykami
W tym roku jeszcze nie zbierałem pędów. W tym tygodniu zacznę, mam w planie uzyskać jak najwięcej syropu, żeby mieć na bardzo długo. Syrop wykonam na dwa sposoby, część spróbuję bardzo zagęścić, zrobić bardzo słodki. Wykonam też nalewkę. Podczas przeziębienia syrop piłem na zmianę ze syropem podbiałowym, dodawałem do herbaty, robiłem napój do picia, jadłem z podpłomykami. Przyjemnie w lesie czasami zjeść wszystko własnego wyrobu. Polecam wszystkim wykorzystywać to co oferuje nam przyroda.


Nastawione słoiki na syrop
Kilka litrów syropu
Metodą gotowania

5 komentarzy:

  1. cześć
    mam do Ciebie prośbę i pytanie
    jak mogę zagęścić taki syrop z sosny, nadać mu konkretny kolor
    chodzi o to ze jak robiłam syrop pomagała mi młodsza córka i jeden słoik przepłukała gorącą wodą -
    juz ma inny kolor ten syrop i smak
    myślałam ze może cukier zeszklić ale to będzie czuć ...
    proszę pomóż mi
    motorower@Safe-mail.net
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć. Syrop możesz zagęścić poprzez gotowanie na wolnym ogniu. Woda będzie parować, poprzez co syrop zmieni kolor, konsystencję i smak.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zbierasz w lasach czy z terenów prywatnych?

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Masz dobrze, u mnie w okolicy lasów prywatnych brak. Chyba trzeba samemu zasadzić :D

      Usuń