poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Gmatwica chropowata - hubka

Jest jeszcze kilka grzybów, nadających się na hubkę do krzesiwa tradycyjnego, które będę opisywał.

Przekrój gmatwicy ; nadaje się widoczny brązowy miąższ
Gmatwica chropowata – grzyb, którego miąższ po opaleniu, zwęgleniu łapie iskrę z krzesiwa tradycyjnego. Żywe i duże owocniki mają dobrą hubkę. Najgrubszy miąższ jest tam, gdzie grzyb jest największy, bliżej pnia i właśnie tam trzeba wycinać. Aby materiał złapał iskrę trzeba go opalić lub zwęglić. Potem warto krawędź zmechacić, aby łatwiej łapał iskrę. Jak hubka zacznie się tlić, należy lekko podmuchać i starannie powiększyć powierzchnię tlącą. Za pierwszym razem mi się nie udało rozdmuchać hubki i mi zgasła. Dopiero za drugim razem zauważyłem, że tutaj trzeba delikatniej się obchodzić. 

Opalona hubka łapie iskrę
Nie jest to najlepsza hubka, jednak w razie wyjątku może nam się przydać. Podczas zbierania hubki z różnych grzybów i środowisk poddałem próbie niespreparowane kawałki. Nigdy nie udało mi się, żeby miąższ złapał iskrę.

Niespreparowana hubka i spreparowana hubka



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz